Read..Read

Slamz kawan2... Ok hari ny ak nak citer pasal novel. Ak pasti sangat, all of us loves to read, right?? Especially novels for woman, lady and teenagers.
Ok, ak nak bagi tau yang ak loves sangat bacew novel. Tp skunk ny da insaf sikit dah... Ye la, kan dah nak SPM???
Yg sebelah ny merupakan antara koleksi novel yang ak kumpul dari Tingkatan 2. Actually, my mum tak tau pun yang ak dah kumpul novel sebanyak ny. Kalau mak aku tau, memang confirm r dah lama mak aku mengamuk... Tapi aku kan pandai sorok?? haha.. Mang tak pernah kantoi g r.Percaya x kalau ak cakap semua novel ny ak beli dengan duit ak sendiri???
Tak percaya?? Sorry la kalau tak nak percaya. Tapi korang kena percaya jugak sebab ak memang dah belajar berdikari sejak kecil lagi. Ak kumpul duit sekolah tau nak beli semua ny. Ak sanggup ikat perut asalkan ak puas dan dapat apa yang ak mahukan.

Nak tau novel apa yang ak ada??  Sorry la, ak dah lupa. Nanti la aku senaraikan..haha.
Nak dijadikan cerita, memang ak sayang sangat novel-novel ak. Kalau novel ak terlipat sikit pun, aku dah mengamuk. Mengamuk dengan siapa lagi?? Dengan kakak aku la sebab kakak aku jew yang aku bagi kebenaran baca novel-novel aku ny. Orang lain NO WAY!!!  Ak penah bagi kawan-kawan aku pinjam dulu. Tapi bila dah banyak novel aku yang rosak and penanda buku yang hilang, aku buat keputusan yang aku hanya membenarkan orang-orang yang aku percaya je baca novel-novel aku ny.
Aku tak tau la kenapa. Tapi aku memang sayang sangat-sangat novel aku. Aku balut kemas-kemas and simpan elok-elok. Percaya tak novel yang aku beli 3 tahun lepas still nampak baru and cantik macam baru beli sebulan?? Haha.. terpulang la nak percaya ke tak.

Ok, Skunk ak nak citew pasal NILAM pulak. Tau tak apa maksud NILAM??
4 yang tak tau tu, NILAM ny maksudnya Nadi ILmu Amalan Membaca.
Most of the student don't know what's the important of NILAM programme.
Ak mlaz la nak ctew pasal NILAM ny. Ak just nak bagi tau yang ckgu de panggil ak sempena Bulan Membaca. Kan July bulan membaca?? Cikgu cakap PKG nak bagi penghargaan kat student yang dah capai pingat NILAM tahap Jauhari. Herm, akhirnya ada jugak pengiktirafan ny. Last aku diiktiraf ada pingat NILAM time ak Darjah 6. Ak pnyew la komen blew nak dapat sijil, akhirnya penantianku berbaloi jua..hak3

Herm, ak na ctew ny. Dalam Bulan March hari tu, aku wakil SMK SIK untuk bertanding pertandingan TOKOH NILAM. Dah namanya Tokoh, mestilah saingannya hebat-hebat, kan???  But thanks God, rezeki aku ,merangkul Juara kategori Sekolah Menengah yang dipertandingkan di PKG Daerah Sik, Kedah. Then, next week nyew ak perlu bertanding di peringkat Negeri. Memang cikgu latih aku betul-betul sebab cikgu yakin aku boleh menang. Tapi, nasib tak menyebelahi aku bila aku buat keputusan nak balik sekolah lama ak, SMK PANGKALAN TLDM.
Cikgu aku minta tolong sangat-sangat hadirkan diri time pertandingan tu sebab nak tukar orang tak boleh dah, memang aku mewakili Daerah Sik. Bukan takat cikgu aja, Sekolah and PKG sendiri akan malu. So, aku pun buat keputusan pergi jgak. Tapi, hati aku memang tak ada semangat nak bertanding atau apa. Malang menimpa aku lagi bila aku dapat undian yang terakhir sekali. Cuba bayangkan aku tunggu giliran dari 8a.m sampai 5p.m?? Memang otak aku dah tak berfungsi lah time tu. My brain switch off already... Aku jawab soalan pun nak tak nak je. Time temuduga, aku rasa malas sangat. Dengar tak dengar je dia tanya..haha

Aku memang tak harap sangat aku menang. Saingan dah la banyak. Peserta Kategori Sekolah Menengah Luar Bandar sampai 8 org peserta manakalan kategori Sekolah Menangah Bandar pulak 4 penyertaan je. Memang aku frust giler r coz saingan aku banyak sangat. Preparation pun tak lengkap..hak3
So, kalahlah aku diperingkat negeri. Ak x dew la frust sangat. Apa-apa je la. Tu citer lama...


Tapi kan, baru-baru ny Cikgu Nilam SMK SIK call aku. Cikgu tu cakap, PKG Daerah Baling/Sik bagi hadiah kat ak. Sebab aku tak ada, cikgu pergi la ambik. Cikgu cakap macam mana nak bagi kat aku?? So, aku suruh je la cikgu tu simpan dulu. Nanti kalau aku free, aku pergi SIK ambil hadiah tu. Aku pelik jugak, kenapa PKG nak bagi aku hadiah?? Hari tu time menang Johan tu, aku dah dapat hadiah dah. Entahlah... dah orang nak bagi, ambil je la kan??
Rezeki jangan ditolak...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Jururawat

PPUM!!

Bercuti ke Yogyakarta