Jumaat, 18 Februari 2011

Balik!!

Asrama dah 3 hari tak de air, so semua warga Putera dan Puteri ASMENSI dibenarkan pulang ke rumah dan kembali ke ASMENSI pada petang ini. Namun begitu, arahan ini dibangkang warga ASMENSI kerana mana puas balik sekejap je? SO cikgu benarkan pulang ke ASMENSI keesokan harinya, pada waktu persekolahn. Ya la, esok kan sekolah? Ganti cuti Tahun Baru cina.

mula-mula tu, aku dah risau dah. Ya la, rumah jauh. Mana sempat dari SP ke SIK. Nak bertolak pukul berapa?? So, tak sekolah lah maknanya sok..huhu

Tokoh NILAM Daerah Baling/Sik

Alhamdulillah, hari ini aku dinobatkan sebagai Tokoh NILAM Daerah Baling/Sik.
1/3/2011 ny plak ak lawan peringkat Negeri di Alor Star. Doakan aku berjaya, ya??
Bukan nak bangga...
Saja nak berkongsi kejayaan... Hehe

Rabu, 16 Februari 2011

Dipujuk

Hari ni cikgu Zakaria nak jumpa aku. Mula-mula tu aku rasa suspen jgak, ye la, nape cikgu tiba-tiba nak jumpa aku? rupa-rupanya cikgu tanya mengenai topik yang sedang hangat dibicarakan mengenai diriku ini. Mana tak nya, semua cikgu yang mengenali diri ini mengatakan tentang diriku yang akan berpindah buat kali ke duanya keluar daripada sekolah ni. Kenapa?? Ramai yang tanya, tapi hanya aku seorang yang tahu mengenai jawapan ini. Bukan aku tidak mahu bercerita atau berkongsi masalah, tapi aku tak tahu nak mula daripada mana. Terlampau banyak konflik yang melanda diri ini. Masalah n masalah itu again n again datang menimpa. Tetapi, aku sebagai hambanya hanya Redha dengan setiap ujian dan cabaran yang diturunkan pada diriku.

Aku amat tersentuh bila Cikgu Zakaria dengan perihatinnya bertanyakan masalah diri ini. Pada mulanya, aku hanya bercerita biasa-biasa aja. Tapi, tak tau lah kenapa air mata ini dengan mudah sekali menonjolkan dirinya buat tatapan cikgu. Herm, malu pun ada. Tapi, cikgu ckap " Menangislah jika kamu ingin menangis. Lepaskan semua apa yang terbuku di dada kamu itu. Cikgu tak kisah, malah cikgu berbesar hati jika ada pelajar yang ingin berkongsi masalah dengan cikgu". Alangkah indahnya hidup ini mendapat guru-guru yang begitu perihatin akan masalah murid-muridnya. Mula-mula aku masuk sekolah ni dan berjumpa Cihgu zakaria, aku fikirkan cikgu ni garang. Ya la, dia kata siapa yang masih belum siapkan folio RC sampai bab 3, buat cepat. Kalau tak, cikgu sebat. Dengan gya percakapan, intonasi suara dan perwatakan awal aku lihat cikgu tu, benar-benar membuatkan aku kecut  perut. But, Don't jouge a book by its cover. Remember that!!!

Cikgu cakap, cikgu diarahkan oleh Pengetua untuk tidak meninggalkan Sekolah Menengah Sik, Sekolah Kluster Kecemerlangan ni. Owh.. patut lah Nina n Taqiah cakap Pengetua, Teacher Yong n Cikgu Hasmawati cakap pasal aku dalam bilik guru. Dok 'Shahirah 5 sc3' je. Herm,pasal ni rupanya. Tapi, tak sangka pula aku sebagai pelajar baru sekolah ni mendapat perhatian daripada guru-guru. Cuikgu zakaria cakap juga, kalau aku nak ambil balik jawatan-jawatan yang aku lepaskan di sana pun tak apa. Cikgu cakap, cikgu boleh usahakan untuk aku menjada Pengawas Koperasi atau Pengawas Sekolah seperti yang aku mahu. Memang aku amat berbangga dan suka apabila ditawarkan sedemikian rupa. tetapi, aku juga terfikirkan pandangan kawan-kawan. pasti mereka membenci dan mencemuh aku kerana sebagai pelajar baru, aku diberi keistimewaan dan diberi perhatian guru-guru. so, aku ambil langkah proaktif dengan 'let it be' and buat macam biasa ja, macam pelajar-pelajar baru yang lain. Lagipun, aku dah buat keputusan nak pindah sekolah, so buat apa aku nak hegeh-hegeh lagi, kan??

Sabtu, 5 Februari 2011

Majlis Akad Nikah


Aku pergi majlis akad nikah sepupu aku tadi. Sebenarnya, first time aku tengok muka bakal suami sepupu aku tu lagi, aku dah tak berkenan dengan dia. Ye la, muka dia tak menggambarkan dia mempunyai masa depan yang cerah. Mendengar salasilah keluarga dia, lagi la aku tak berkenan. Tapi, siapalah aku untuk bersuara kan? Nanti orang kata aku ni nak memandai pulak. Ye la, baru beberapa kali tengok laki tu, dah pandai buat tafsiran sendiri. tapi, itulah adat orang bercinta. Macam yang selalu kita dengar, bila bercinta, kentut pun bau wangi. Ye la, kita nampak yang baik-baik aja tentang pasangan kita tu. Kalau ada kurang pun, kita pandai je cover tak nak bagi nampak kecacatan pasangan kita tersebut.

 Berbalik pada cerita aku tadi, nak dijadikan cerita, teruk pengantin lelaki tu kena ceramah dengan tok kadi. Punya la lama tok kadi bagi tazkirah nikah. Akad nikah pulak sampai 3 kali lafaz. Kalau ikutkan hati aku, lafaz yang ketiga tu pun aku tak puas hati lagi. Macam cakap main-main aja. Tak ada langsung suara ketegasan, semangat dan keyakinan untuk melafazkan ijab dak qabul. Entahlah... susah aku nak cakap. Tapi, memang aku tak puas hati la. Yang datang time akad nikah tu pun, sikit je. Sebuah kereta daripada pihak lelaki dan sua buah kereta daripada pihak kami. macam tak ada sambutan langsung. Eh, bukan selalunya lepas lafaz nikah terus sarung cincin ke? Selalunya, pengantin lelaki akan mengerjakan solat sunat nikah then terus ke upacara pembatalan air sembahyang.

Nak dijadikan cerita, lepas akad nikah, pengantin lelaki cramp la pulak. Duduk lama sangat kot... Ye la,  lepas dah sah akad nikah pun, tok kadi still bagi ceramah. Apasal arh??? Pastu, bila orang suruh sembahyang sunat nikah, dia macam nak tak nak je. Bila dah kena paksa baru dia pergi. Tapi, bab2 sembahyang ni ak x nak la sentuh, lantak dia la kan, coz apa pun yang dia buat, dosa semua dia yang tanggung. Lebih-lebih lagi bila dah jadi suami ni, tanggungjawab makin bertambah. Lepas solat sunat tu, dia pun duduklah kononnye nak sarung cincin. Duduk tu dahla sebatu jauhnya. Ish3... Then, lepas sarung cincin, tibalah giliran untuk si isteri mencium tangan suaminya. Nak tau apa yang diorang buat?? Si suami  hanya menghulurkan sebelah tangannya juga disambut si isteri dengan sebelah tangannya juga. Ada ke patut??? Her,susah nak cakap..... Tak pernah tengok orang akad nikah ke?? Tak kan cara bersalaman pun nak kena ajar?? Aku yang baru setahun jagung ni pun tau macam mana dan bagaimana majlis itu berlangsung. Pelik betullah...

First time in my life, aku tengok Majlis Akad Nikah sebegitu rupa. And aku amat mengharapkan, bila aku kahwin nanti, seluruh ali keluarga aku berkumpul. Aku nak semua ahli keluarga aku ada semasa majlis akad nikah aku nanti. Aku juga berharap majlis aku akan berjalan dengan lancar dan tidak terjadi perkara-perkara seperti ini. Aku amat mengharapkan yang terbaik buat diri aku, ibu bapa juga keluarga aku. Mudah-mudahan.. Amin.....