Rabu, 6 Julai 2011

Menghilangkan STRESS

Slamz sume...  ^_^
Hri ny, ak na story ckit pasal STRESS. Td, at skola, kmi dpt tahu yang kami berkemungkinan besar akan ditendang keluar daripada kelas yang ber AIR-COND. Selepas lebih 3 bulan kami diberi keistimewaan duduk dalam kelas ny, kenapa hak kami bakal dirampas???  Dalam perjanjian, kalau kitorang buat salah, x siap kerja sekolah or tak memuaskan hati guru, barulah kami akan ditendang daripada kelas tersebut. Masalahnya sekarang, kami x buat apa-apa kesalahan pun. Mengapa hak kami diperkotak-katikkan?? So, semua orang tension ny. Kenapa la dekat-dekat SPM ny yg kami kena uji?? Mesti lain duduk kelas baru, suasana baru. Jiran-jiran sebelah confirm bising punya. Macam mana nak belajar?? Dah la semua subjek yang kami ambil berat-berat. Kerja sekolah banyak and kami seringkali diganggu STRESS...





So, aku dah search internet and apa yang aku dapat adalah tips-tips untuk menghilangkan STRESS... Jom kita baca and amalkan bersama-sama....

1. Apabila ada orang lain memaksakan kehendaknya pada kamu dan membebani kamu dengan kesulitannya, belajarlah mengatakan TIDAK!!! Karana ini lebih baik daripada kamu menderita dalam hati.



2. Jangan selalu bergantung pada orang lain, berusahalah mandiri.


3. Jangan berburuk sangka bahawa orang lain akan menghina atau membicarakan tentang kamu.

4. Jangan selalu mengingat kesalahan di masa lalu, perasaan bersalah, penyesalan yang dapat menyulitkan hidupmu, karana memeras segenap pikiran dan tenaga kamu.


5. Janganlah menyimpan kemarahan dan frustasi. Utarakan dan bicarakan dengan orang yang bertanggungjawab atas terjadinya hal tersebut.

6. Luangkan waktu setiap hari, dan mulailah kegiatan baru.


7. Janganlah menjadi pemandu yang agresif, mengalahlah pada ‘setan jalanan’. Jalankan kendaraan dengan sikap mengalah.


8. Janganlah menyimpan rasa dengki dan cemburu, karana rasa dengki dan cemburu memakan energi.

9. Jangan membiasakan sikap terburu-buru, sebab akan menjurus pada kesalahan, penyesalan dan stress.


10. Terakhir,tanamkan pada pikiranmu bahwa kamu bisa melawati masa-masa tertekan ini dengan penuh semangat! Karena Tuhan selalu bersamamu.



  *  Jangan jadikan tulisan ini sebagai “suatu tamparan”. Jika memang kamu benar-benar ingin menghilangkan rasa tertekan atau stress maka yakinlah bahwa kamu bisa melakukan cara-cara diatas.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan