Bahagia dalam duka


Kadangkala dalam hidup ini, 
kita tak boleh terlampau meminta, 
meskipun  kita terlalu memerlukannya.
Hari ini saya sedar, jika sememangnya Allah belum memberi, 
mintalah bagaimanapun, usahalah bagaimanapun, 
kita tak akan mampu mencapainya.

Kadangkala saya terfikir,
 mengapa hari demi hari
tahun demi tahun saya diuji.
Tapi Alhamdulillah, 
saya masih mampu berdiri, 
bangun daripada kegagalan, kejatuhan
 dan membina semangat baru 
untuk terus melangkah.

Terima kasih untuk mereka yang sentiasa berada disisi,
 menyokong saya untuk tetap teguh berdiri,
 sama ada saya sedar mahupun tidak.
Kadangkala, 
sesuatu perkara itu terlampau mudah bagi sesetengah orang,
 dan begitu sukar bagi kita untuk menghadapinya.

Salah seorang daripada rakan saya pernah berkata:
“Kau tak pernah terfikir ke,
 kanapa senang sangat orang lain minta, terus dapat. 
Tak payah nak buat surat rayuan,
 libatkan orang atas.
 Dalam masa beberapa hari terus dapat jawapan. 
Sedangkan kau? 
Berbulan-bulan kau tunggu. 
Macam-macam rintangan kau hadapi. 
Tapi akhirnya?
 Kau tetap dengan dia. 
Kau tak terfikir ke mungkin ada hikmah disebalik semuanya?
 Percayalah, pasti ada hikmah…”

Ya, saya percaya.
 Dan saya cuba untuk terima hakikat.
 Tapi saya tak mampu! 
Saya tak rasa saya mampu.
 Itu kata-kata saya beberapa bulan lepas. 
Tetapi lihatlah,
 sehingga hari ini, 
masalah saya belum selesai dan
 saya masih mampu melakar senyuman
 walau penuh dengan kepalsuan.
Saya harap saya dapat terus bertahan, 
mencipta kenangan, melakar impian dan harapan.

Ok, stop kisah duka.

Bermulalah kisah bahagia…

Betullah kata orang, 
dalam kedukaan itu pasti ada sinar bahagia. 
Dalam gelapnya malam,
 ada cahaya bulan menerangi.

Hari ini, 
saya terima hakikah bahawanya kita tidak boleh melihat,
 memandang seseorang itu melalui pandangan luaran sahaja.
Jika kita tenung,
 kita lihat hati budi seseorang itu,
 pasti kita akan temui kemanisannya.
 Keserasian kita bersama.

Tak semestinya orang yang garang, 
muka ‘tak de’ perasaan itu sememangnya tiada perasaan.
 Hanya kita perlu melihat dan menilai, 
bukan melihat dan menghukum.
Bagaikan terasa diri ini berada di awangan, 
dibelai dan dimanjai. 
Terasa kasihnya seorang ibu disitu.

Semalam,
 hari pertama saya masuk wad.
Ya, wad yang terkenal dengan kesibukannya.
 Untuk keluar rehat, memang kena manage time.
 Kalau tak, kelaparanlah hingga balik.
Masuk je wad, terbayang kenangan lama. 
Semasa menjadi pelajar junior.
 Takut-takut, selalu kena marah dengan Tutor, Sister, Doktor, Staff Nurse…

Tapi semua itu  adalah proses untuk mengajar.
 Bukan marah tidak bersebab. 
Mendidik supaya kita lebih teliti dan perihatin. 
Menjadi pelajar yang cekap dan efektif.

Dapat je assignment, 
terus menuju ke kubikel masing-masing.
 Ambil data pesakit, diagnosis,
 dan bersedia menungu SN shift pagi, SN shiff malam pass report.
Terkejut bukan main bila staff nurse yang di assign kan untuk jaga saya merupakan salah seorang SN yang ‘disater’..
 terlampau terkenal sehingga 
setiap batch student nurse akan kenar this ‘SN’…

Redha, dan bertawakal..
 itu sahajalah yang mampu.
Tamatnya waktu bekerja, Alhamdulillah!!
‘Disaster Nurse’ become ‘The Best SN in the ward’…. Hahaha
Setiap manusia itu berubah. 
Belajar daripada kesilapan…
Thank for the ‘SN’ because I learn about a lot of things, today.. J

Bial kita senangkan kerja orang, 
kita jalankan tanggungjawab kita, 
In syaa Allah,
 orang akan senang dengan kita 
dan memberikan kerjasama TERBAIK!!

** Pssttt.. Hari ni birthday my roommate!
Setiap tahun, tak pernah lupa wish.
Tahun ni, sengaja tak wish, saja buat dia tertunggu-tunggu.. hahahha
(ye ke..??)
Sorry, no present fo this year..







Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Jururawat

PPUM!!

Bercuti ke Yogyakarta